25. joulukuuta 2017

Juomanhakureissu Tallinkin Megastarilla

Laskin etukäteen millaisia hintaeroja olisi jos hakisi laivalta, Tallinnasta, Latviasta tai tilaisi postimyynnistä ja totesin meille edullisimmaksi vaihtoehdoksi laivalta haun. Laivoja vertailtuani paras meille oli TallinkSiljan Megastar ja heidän tarjoama palvelu ostosristeily pre-order tilauksella. Ostosristeilyllä mennään pikalaivalla Tallinnaan ja takaisin ilman maihinnousua. Jos sinulla on auto matkassa niin sen saa parkkiin spesiaaleille paikoille, joka mahdollistaa käymisen autolla risteilyn aikana. Alempana tarkemmin meidän ostosten teosta :) Aiemman postauksen aiheesta juomat löydät tämän linkin takaa.
Aamu alkoi aikaisella herätyksellä ja kun saatiin lapsille hoitajat niin päästiin matkaan kahdestaan. Meidän oma auto ei ois selvinnyt tuosta reissusta eikä lastista niin serkku lainas isompaa autoo meille. (MUISTA TARKISTAA AUTOSI KANTAVUUSRAJA HYVISSÄ AJOIN ENNEN LÄHTÖÄ!) Aivan ihana, tuli autokuume :'D Ja jos lainaat autoa joltakin, niin että kuljettamasi auto ei ole sinun nimissä, niin sinulla tulee olla VALTAKIRJA auton haltijalta! Matka Helsinkiin sujui rattoisasti ihanalla autolla (ja ehjällä tosin kuin meidän auto...) ja satamaan päästyämme meni hetki et tajusin mihin pitää ajella et pääsee laivaan. Oltiin onneks hyvissä ajoin nii päästiin melkein jonon etummaisiksi odottamaan laivaan nousua. Laiva lähti klo 10.30 Helsingistä, ja takaisin päin Tallinasta se lähti 13.30.
Jätettiin päällysvaatteet ja "turhat" roinat autoon ja mentiin etsimään comfort loungea. Onneksi meillä oli tämä vaihtoehto sillä laiva oli menomatkan aivan tukossa täynnä! Istumapaikkoja ei ollut missään vapaana, siksi ei päästy testaamaan mitään laivan baareista vaan vietimme menomatkan loungen puolella ja ostoksilla. Paluumatkalla kävimme syömässä Burger Kingissä ja vietimme matkan comfort loungen yhdessä istuskellen ja toistemme seurasta nauttien. Parisuhdeaikaa olimme kaivanneet! <3 juteltiin asioista, muustakin kuin lapsista ja häistä - mikä ihmetytti et miten onnistuttiin :D Ainoa huono asia mitä keksittiin jälkeenpäin koko reissusta oli se, että matkan aikana laivassa oli toimintakunnossa vain laivan peräosan wct, joissa oli tietenkin sitten ihan älyttömät jonot :D

Kun saimme ajaa laivasta ulos, väkisinkin vähän jännitti että pysäyttääkö tulli meitä. Auton kantavuusraja ei kyllä ollut lähelläkään täynnä joten auton asento ei ollut takakenossa, eikä ikkunoista näkynyt hirveitä kekoja juomia joten siinä mielessä oltiin hyvällä mallilla. Olin kuitenkin varmuuden vuoksi pakannut mukaan poliisille tehdyn hupiluvan ja hääkutsun jos olisi tarvinnut tarkemmin todistella tullille että mihin tämä määrä juomia menee. Laskimme juomamäärää etukäteen 70henkilön mukaan, ja toivotaan että tuo määrä riittää :D
Juomamäärää laskimme Juomanlaskija-sivustolla. Muutimme juomien määriä vähän, otimme reilummin olutta ja pyöristelimme vajaita laatikoita vähän puoleen ja toiseen.
Viiniä on 12 tonkkaa, kahta laatua punaista ja kahta laatua valkoista. Kuohuvaa otimme 12pullon laatikon. Karhua 14laatikkoa, Somersbyn omenaa 3laatikkoa, Crowmooria 2laatikkoa, Golden Capin päärynää 1 laatikko, Alecoqin normilonkeroa 4 laatikkoa ja  karpalolonkeroa 2 laatikkoa, Hartwallin limelonkeroa 1 laatikko. Lisäksi kymppipäkki 80% ja 5 pulloa karpalolikööriä ja 5 pulloa omenalikööriä booleihin.

Ostokset

Aamupalan syötyämme loungessa, siirryimme ostosten puolelle. Aloitimme viemällä pre-order listan tilauksenjättöpaikkaan ja maksoimme ostokset siinä. Saimme kellonajan jolloin ostokset olisivat sitten tulossa autolle. Sitten menimme kiertämään kauppaa ja etsimme tuotteet joita ei ollut mahdollista ostaa pre-orderin kautta. Näihin kuului liköörit booliin sekä piilopullot ja palkintopullot. Lisäksi hääparin kuohuviini, sulhasen taskumattiuoma ja morsiamen aamun valmisteluihin kuohuva :D
Tämä ostospuoli on ehkä ainoa josta joutuu antaa ihan pienen miinuksen - kauppa oli kauhean iso sokkelo, ja jos menit jostain ovesta sisään niin joudut kiertämään koko kaupan läpi että pääset ulos :D ainakin meidän aivoilla tuo oli jotenkin todella hankalaa :D

Lisää tietoa ostosristeilyistä tämän linkin takana ja pre-order tuotteista tämän linkin takana :) Laivan tax freen hinnastoa voi katsoa Tallinkin sivuilta, tässä linkki Megastarin ostoksiin. Pre-orderilla täytetään lomake joka viedään sille määrätylle tiskille johon tuotteet maksetaan. Lomakkeen voi täyttää etukäteen, ja se löytyy tämän linkin takaa.

Comfort lounge

Nimensä mukaisesti täällä pystyy matkustaa mukavasti. Ei niin tiheästi asetellut pöytäryhmät ja mukavat sohvat kutsuivat väsynyttä matkustajaa, ja romanttisesti valitisimme paikkamme ikkunan vierestä <3 Käytettävissä on wifi-yhteys, pistokepaikkoja ja sanomalehtiä, ja tilassa on muutama televisio. Tämä kustantaa 20€/henkilö/suunta.
Loungesta pystyi tehdä myös pieniä ostoksia.
Comfort loungessa on tarjolla ilmaiseksi (sisältyen siis lipun hintaan) alkoholittomia juomia sekä pientä naposteltavaa. Keksejä ja dippivihanneksia meni aika reippaasti, enkä edes muista montako kuppia kahvia juotiin :D
Ilmaisten tarjottavien lisäksi loungesta voi ostaa alkoholipitoisia juomia sekä vähän isompaa syötävää. Itsekin uskalsin juoda pari pikkolopulloa kuohuvaa, Mika joi muutaman oluen ja jääkylmän Jägermeisterin. Syötävää emmä täältä ostaneet, kun söimme Burger Kingissä.
Tästä astetta parempi matkustustaso on Business Class, jossa on tarjolla kylmää ja lämmintä ruokaa, jälkiruokia sekä alkoholillisia (mietoa, viiniä ja yksinkertaisia drinkkejä) ja alkoholittomia virvokkeita. Premium wifi, pistokepaikat ja priority car-mahdollisuus autoileville matkustajille. Tämä kustantaa 65€/henkilö/suunta.

Megastar on TallinkSiljan 2017 valmistunut laiva. Matkustajia mahtuu 2800 ja henkilöautoja 646. 150 näistä autopaikoista on sellaisia joihin voi mennä käymään matkan aikana.